Βαθμίδα 3 (Στ' Δημοτικού- Β' Γυμνασίου)

Στην τρίτη βαθμίδα οι μαθητές/τριες παράγουν, αναπαριστούν και αξιοποιούν ιδέες διά μέσου πηγών, μέσων, υλικών και αντικειμένων σε σχέση με πτυχές της ταυτότητάς τους, τις πολλαπλές διαστάσεις του περιβάλλοντος και την κοινωνία. Προσεγγίζουν διά μέσου των πολιτισμών και του χρόνου ιστορίες και συμβάσεις της Τέχνης και εμπλέκονται σε εικαστική έρευνα, όπου εξετάζουν το πλαίσιο και τις σημασίες των πηγών.

Χρησιμοποιούν υλικά, τεχνικές και τις εικαστικές πρακτικές των άλλων στην εικαστική διαδικασία και μαθαίνουν να αναζητούν πληροφορίες και να προβληματίζονται για τη σημαντικότητα των έργων τέχνης/εικόνων στον σύγχρονο πολιτισμό. Ως θεατές και δημιουργοί ανακαλύπτουν την Τέχνη και εμπλέκονται στην εικαστική δημιουργία μέσα από ποικίλα θέματα και διαδικασίες. Παρουσιάζουν την εικαστική διαδικασία και το αποτέλεσμα αναγνωρίζοντας τις πολλαπλές ερμηνείες στα δικά τους έργα και στα έργα των άλλων. Λαμβάνουν αποφάσεις που αφορούν στην έκθεση και προώθηση των ιδεών τους στη σχολική και ευρύτερη κοινότητα.

Α. Ενότητες που εμπίπτουν στη θεματική περιοχή "Ταυτότητα"

Η Θεματική Περιοχή Ταυτότητα εστιάζει στον στοχασμό και τη δημιουργία σε σχέση με τις πολλαπλές διαστάσεις της ατομικής και συλλογικής ταυτότητας. Περιλαμβάνει:
  • την απεικόνιση της πραγματικότητας των μαθητών/τριών (βιώματα, εμπειρίες)
  • την αντίληψη του εαυτού τους σε σχέση με αντικείμενα και υλικά, χώρους και το ίδιο το πλαίσιό τους
  • τα πιστεύω τους
  • μηχανισμούς κατασκευής της ταυτότητας μέσα από τις πρακτικές καλλιτεχνών και τη δική τους εικαστική δημιουργία.
Επιπλέον αναφέρεται στην ενεργοποίηση της δημιουργικής σκέψης σε σχέση με την αντίληψη, ανάμνηση και φαντασία.

ΤίτλοςΑρχείοΗμερομηνία
 Πλάθοντας ανθρώπους 23/04/2024
 Αθλείσαι; 23/04/2024
Ένα παιδί, μια ιστορία 23/04/2024
Το κοινό μας πρόσωπο 23/04/2024
Παραλία 2020 27/10/2020
Μέσα σε ένα κουτί 05/05/2020
Παράξενοι συνδυασμοί 05/05/2020
Προσωπογραφίες  05/05/2020
Τι θα φορέσεις σήμερα; 05/05/2020
Εγώ, τώρα και ... στο μέλλον 21/3/2013
Εγώ και το παπούτσι μου 15/3/2013
Ο μικρόκοσμος μας 06/04/2012

Β. Ενότητες που εμπίπτουν στη θεματική περιοχή "Χώρος - Τόπος"

Η έννοια του Χώρου-Τόπου εστιάζει στην παρατήρηση και δημιουργία σε σχέση με το άμεσο και ευρύτερο περιβάλλον (φυσικό και ανθρωπογενές). Οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή ως θεατές και δημιουργοί με το πλαίσιο που βιώνουν καθημερινά (σχολείο, κοινότητα) και σταδιακά επεκτείνουν το πεδίο τους (από το σχολείο στη γειτονιά, τοπίο, περιοχή, χωριό, πόλη, χώρα) και τις διασυνδέσεις του με τον ευρύτερο κόσμο (π.χ. Μεσόγειος, Ευρώπη). Ο χώρος-τόπος ενσωματώνεται ως πεδίο δράσης και δημόσιου διαλόγου (π.χ. προστασία και διατήρηση του περιβάλλοντος, διαμόρφωση χώρων, δημιουργικές δράσεις και συνεργασίες με την τοπική και ευρύτερη κοινότητα και προώθηση εισηγήσεων προς τους αρμόδιους φορείς). Η Θεματική Περιοχή Χώρος-Τόπος περιλαμβάνει διερεύνηση εννοιών που αφορούν στην ταυτότητα του τόπου (έννοια του τοπίου, πολυαισθητηριακή αντίληψη του χώρου, ιστορίες και σημασίες του τόπου, ουτοπίες).

ΤίτλοςΑρχείοΗμερομηνία
 «Ζωντανεύοντας» το σχολείο μου: μια εικαστική ματιά στο φυσικό και τεχνητό περιβάλλον γύρω μου (Εικαστικό βοτανολόγιο Δ’ - Σχολείο σε κίνηση Στ’) 23/04/2024
Ταινία - Σχολείο σε κίνηση 23/04/2024
Η φύση της Κύπρου στο έργο του Αντρέα Λαδόμματου και στο σχολείο μου και ο συνδυασμός τους σε ζωγραφική, φωτογραφική και ψηφιακή απεικόνιση 23/04/2024
Τα υπέροχα φύλλα της αυλής μου/γλάστρας μου 04/01/2021
Ο μικρόκοσμος μας 06/04/2012

Γ. Ενότητες που εμπίπτουν στη θεματική περιοχή "Κοινωνία και Ζωή"

Η θεματική αυτή περιοχή επικεντρώνεται στην έκφραση κοινωνικού προβληματισμού και στον διάλογο με τον άνθρωπο και τις αξίες που τον διακρίνουν μέσω της εικαστικής δημιουργίας. Αφορά στην επαφή με σύγχρονα κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά ζητήματα (π.χ. ρατσισμός, προκαταλήψεις, προπαγάνδα, κλωνοποίηση, μαζικότητα, καταναλωτισμός, ρύπανση του περιβάλλοντος) και, σταδιακά, στην κριτική τοποθέτηση και ερμηνεία τους. Παράλληλα, οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με κοινωνικές πρακτικές στον χώρο της Τέχνης και αναγνωρίζουν την Τέχνη ως μέσο κοινωνικής διαμαρτυρίας. 

ΤίτλοςΑρχείοΗμερομηνία
Καθημερινά αντικείμενα ως αφηγήσεις εκτοπισμού 23/04/2024
 Η μετανάστευση ως συνδετικός κρίκος 23/04/2024
Φιλέλληνες καλλιτέχνες υμνούν την Ελληνική Επανάσταση - Μουσειακή Αγωγή 05/05/2020
Αγαπώ τον εαυτό μου, τρέφομαι σωστά, γυμνάζομαι τακτικά 29/03/2012

Δ. Ενότητες που εμπίπτουν στη θεματική περιοχή "Πολιτιστική Κληρονομιά"

Η Θεματική Περιοχή Πολιτιστική Κληρονομιά εστιάζει στην έρευνα και δημιουργία σε σχέση με τις παραδόσεις, μύθους και αφηγήσεις της Κύπρου και τις σχέσεις της με άλλους πολιτισμούς. Επιδιώκεται η διαγενεακή επικοινωνία και η σταδιακή επαφή των μαθητών/τριών με την ευρωπαϊκή και παγκόσμια εικαστική δημιουργία, συμπεριλαμβανομένης της χειροτεχνίας. Ενσωματώνονται θέματα που αφορούν σε τεχνοτροπίες και κινήματα της Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας Τέχνης, καθώς και τις συμβάσεις και ιδεολογίες που τα διέπουν. 

ΤίτλοςΑρχείοΗμερομηνία
Η φύση της Κύπρου στο έργο του Αντρέα Λαδόμματου και στο σχολείο μου και ο συνδυασμός τους σε ζωγραφική, φωτογραφική και ψηφιακή απεικόνιση 23/04/2024
Κίνηση και Μεταμορφώσεις: Βιντεοτέχνη του Νίκου Κουρούσιη 23/04/2024
Με έμπνευση τα παραμύθια του χαράκτη Χαμπή 23/04/2024
Το σουρεαλιστικό μου δωμάτιο 17/12/2020
Ο αγώνας του 1955-59 μέσα από έργα Κυπρίων καλλιτεχνών - Μέρος Α': Το ολοκαύτωμα του Γρηγόρη Αυξεντίου, Ανδρέας Εφεσόπουλος 05/05/2020
Ο αγώνας του 1955-59 μέσα από έργα Κυπρίων καλλιτεχνών - Μέρος Β': Οι άγνωστοι ήρωες: Διαδηλώσεις  05/05/2020
Οι καλλιτέχνες στο σπίτι μας - Μέρος Α' 05/05/2020
Οι καλλιτέχνες στο σπίτι μας - Μέρος B' 05/05/2020
Παράξενοι συνδυασμοί 05/05/2020
Προσωπογραφίες 05/05/2020
Φιλέλληνες καλλιτέχνες υμνούν την Ελληνική Επανάσταση - Μουσειακή Αγωγή 05/05/2020
Μύθοι μέσα από ψηφιδωτά 05/11/2012

Ε. Ενότητες που εμπίπτουν στη θεματική περιοχή "Πολιτισμός της Εικόνας"

Η Θεματική Περιοχή Πολιτισμός της Εικόνας αναφέρεται στην αλληλεπίδραση των μαθητών/τριών με την εικόνα στο αυθεντικό και εικονικό περιβάλλον και στην κριτική της σημασίας και λειτουργίας της σε σχέση με τον σύγχρονο τρόπο ζωής και γενικότερα τον σύγχρονο πολιτισμό. Η θεματική διερευνά την αντίληψη της εικόνας, τον μετασχηματισμό και την πολυσημία της μέσα από τη χρήση διάφορων μέσων, συμπεριλαμβανομένης της νέας τεχνολογίας, και τις επιδράσεις της στον άνθρωπο (π.χ. μέσω της διαφήμισης). 

ΤίτλοςΑρχείοΗμερομηνία
 «Ζωντανεύοντας» το σχολείο μου: μια εικαστική ματιά στο φυσικό και τεχνητό περιβάλλον γύρω μου (Εικαστικό βοτανολόγιο Δ’ - Σχολείο σε κίνηση Στ’) 23/04/2024
Ταινία - Σχολείο σε κίνηση 23/04/2024
Κίνηση και Μεταμορφώσεις: Βιντεοτέχνη του Νίκου Κουρούσιη 23/04/2024
Από τα οικόσημα στα λογότυπα 28/01/2022
Εγώ, τώρα και ... στο μέλλον 21/3/2013